Jana Duit Dengan:

Isu Kalimah Allah [Jangan Salah Faham]

Khamis, 10 Januari 2013


Malam tadi aku tertengok FB seorang sahabat aku post gambar diatas dan dengan yakinnya menulis "Ini yg "Anda" mahukan kan?". Memang itu FB dia, dan dia berhak untuk tulis apa yang dia mahu dan kenapa aku pulak sibuk-sibuk nak bagi ulasan tentang post kawan aku ni kan?

Aku tak kisahpun dia nak tulis apa, tapi yang aku kisah apa yang dia postkan tu SALAH!! Salah info tu bro. Lu main post aje sesuka hati lu. Sebelum post isu-isu panas macam ni, cari fact yang betul dulu dan fahami. Jangan membabi buta post.

Untuk makluman lu, isu sekarang adalah untuk menggantikan istilah God kepada Allah. Bukannya Jesus kepada Allah. Christianity percaya kepada God the Father (God), Son of God (Jesus) dan Holy Spirit (Roh suci).

Aku tak nak komen lebih-lebih isu ni sebab aku pun kurang ilmu, tapi baca ulasan dibawah:

"Kalimah Allah adalah kalimah bahasa Arab. Datangnya dari perkataan ‘Al-ilah’ yang diringkaskan menjadi ‘Allah’. Perkataan ‘ilah’ pula ertinya sesuatu yang disembah dan didewa-dewakan. 

Ia meliputi berhala ciptaan manusia seperti Latta dan Uzza sembahan masyarakat Jahiliyyah dan juga nafsu yang didewa-dewakan manusia sehingga dijadikan ‘ilah’ mereka" 
[Klik sini] 

Wallahuallam.

9 comments:

Tanpa Nama berkata... Reply To This Comment

pe y member lu post tu mmg xbetul. membabi buta betul post. hahaha.. tpi isu kalimah ni klu di tukar kt msia ni parah. boleh wat org keliru. len la klu mmg sjak dr dlu istilah Allah digunakan menggantikan God sprti mana kt Mesir n Arab. org mlysia ni cepat keliru.. huhu

AFNI berkata... Reply To This Comment

afni xnak komen sal nk apply isu ni kt mlaysia. pe y afni komen post mmber afni y mbabi buta post..

mis CEL berkata... Reply To This Comment

bdak mna y post camtu? ceput bru tau.. ha3.. tp tuan pny blog ni cam sokong ajerk isu kalimah Allah.. xgtu?

AFNI berkata... Reply To This Comment

@mis CEL Afni tak gtau pon setuju atau tak. tapi kalau dah orang2 y cerdik agama kata bole. Afni on aje.. :P

Leeza dayasari [santai leeza] berkata... Reply To This Comment

no komen bab benda ni. kaji dulu betul2 kebaikan keburukan tukar tu. jgn nnt dh diizinkan, dtg keburukan nak tarik balik...

AFNI berkata... Reply To This Comment

@Leeza dayasari [santai leeza] mmg kena kaji betul2..

future phenomenon berkata... Reply To This Comment

ni ada ulasan pasal ni juga di sini

Tanpa Nama berkata... Reply To This Comment

ada untung ke pada Islam kalau benarkan kalimah ALlah seperti di tuntut oleh kristian? ada untung ke atau makin menimbulkan syak wasangka dan bala? kalau tiada untung, buat apa buka pintu untuk musuh menyusup masuk dan menyerang dari dalam lagi? jangan sebab politik nak undi sampai kalimah Allah pon kita GADAI.

zuhdi sanusi berkata... Reply To This Comment

pd aku tnya diri sndri ckup., dlm sehari bper kli kalimah ALLAH kluar dri mulut kita., tnyer la iman masing2

Catat Ulasan

Komen apa sahaja, suka hati korang la :P

Blog Yang Mantop